Následují zadání příkladů a cvičení, které seznámí uživatele s fungováním a programováním Micro:bitu bez dalších rozšíření.
Pokusy
- Vytvořte jednoduchý program, který na stisknutí tlačítka A zobrazí azimut kompasu, na stisknutí tlačítka B aktuální teplotu. Pokuste se co nejpřesněji určit světové strany a teplotu u země, ve výši hlavy a teplotu topení.
- Zjistěte, jak funguje interní akcelerometr: čtěte v cyklu údaje z akcelerometru a zobrazujte je jako čísla. Zjistěte, jak má Micro:bit orientované osy x, y a z a v jakém rozsahu udává hodnoty zrychlení.
- Podobně jako v předchozích případech se zaměřte na úroveň zvuku. Načítejte hladinu hlasitosti do proměnné a zobrazujte ji.
- Microbit má v sobě i interní hodiny, které měří dobu běhu. Opět si je načtěte do proměnné, matematicky je upravte na sekundy a na stisknutí loga je zobrazte.
- Vyzkoumejte, jak funguje světelný senzor (jsou to ty samé diody, které tvoří displej). Vytvořte automatickou svítilnu, která se rozsvítí, poklesne-li intenzita světla, pod určitou mez, a zhasne, pokud je intenzita vyšší.
V následujícím kroku vytvořte svítilnu, která bude svůj jas regulovat podle světla automaticky.
Miniprojekty
- Stopky: Naprogramujte stopky, které změří interval omezený stiskem jednoho tlačítka. V průběhu měření zobrazte nějaký měnící se vzor diod na screenu, po skončení měření zobrazte uplynulý čas.
- Generátor zvuků: Vytvořte program, který bude každých M ms měnit tón (náhodně, o konstantu, podle tlačítka). Využijte proměnné (jak pro délku tónu, tak pro jeho výšku), přiřazovací příkaz a generátor náhodných čísel. Tlačítko A zvuky spustí, tlačítko B vypne.
- Zvukový teploměr: Vytvořte program, který bude v pravidelných intervalech měřit teplotu a zobrazovat její aktuální stav; její dosažení oznámí zvoleným tónem. Cílovou teplotu si uživatel nastaví tlačítky A a B, měření zahájí jiným vstupem. Zamyslete se, jakými způsoby lze cílovou teplotu dosáhnout a přizpůsobte tomu program a zvukový signál.
- Zvukový kompas: Vytvořte program, který bude kontinuálně (po zvolených intervalech) převádět azimut kompasu na zvuk. Vymyslete si matematickou funkci, která vám převede azimut v rozmezí 0–359 na kmitočet, který bude nejvyšší na sever a nejnižší na jih (nebo obráceně).
- Zvuková vodováha: Vytvořte z microbitu vodováhu. Použijte údaje z akcelerometru, ty přepočítejte vhodnou funkcí na zvukový signál, který se bude měnit podle toho, jak je microbit nakloněný. Stačí pouze údaje z osy X.
- * Vodováha: Vytvořte z microbitu vodováhu. Použijte údaje z akcelerometru a displej, na kterém budete zobrazovat body v rovině podle toho, jak je microbit nakloněný. Začněte nejprve jednou osou, pak přidejte i druhou.
- * Krokoměr: Vytvořte počítadlo kroků na základě údajů z akcelerometru. Vyzkoušete si “krok”, tj. pohyb microbitu v ruce, čtěte průběžně údaje z akcelerometru a hledejte jejich maximum.
- Tamagoči: Vytvořte z microbitu elektronické zvířátko, které bude vyžadovat nějakou péči.
- Začněte potřebou potravy, kterou mu dodáte třeba stiskem tlačítka. Nasycenost s časem klesá, když klesne pod určitou mez, zvířátko to dá najevo. Doplňte také možnost přesycení.
- Průběžně ukazujte stav (zdraví) svého zvířátka, aby uživatel mohl reagovat.
- Pokud zdraví klesne pod určitou mez, zvířátko umře.
- Pro “zdraví”, “nasycenost”, případně další potřeby použijte vhodnou číselnou reprezentaci a proměnné.
- Jako rozšíření přidejte další potřebu zvířátka, např. dotýkání, kontakt, mazlení. Zde můžete použít jako vstup naklápění, zatřesení (akcelerometr), nebo teplotu. Opět, “hrubý” kontakt je zvířátku nepříjemný a měl by se projevit v jeho celkovém stavu. Ideální bude, když “nasycenost” a “vymazlenost” nějakým matematickým vzorcem spojíte do celkového stavu “zdraví”.
- # Tichá pošta: První microbit při stisku tlačítka pošle na správném kanále číslo dalšího microbitu. Každý microbit při přijetí svého čísla zobrazí dohodnutý obrázek, chvíli počká (2 s), pošle číslo o jedna větší a smaže displej.
- # Dvojice vysílaček: Vytvořte jeden či dva programy pro microbit, které Vám umožní mezi sebou komunikovat na dálku. Obě stanice musí umět vysílat i přijímat.
- Zvolte si libovolný komunikační kód, který vám dovolí předat následující signály:
- na předem domluveném kanálu si posíláte jednotlivé znaky či čísla
- vyzkoušejte dosah rádia a případně upravte vysílací výkon
- vedle čísel si posíláte i signály “chci vysílat, přijímej” a “přijímám” – použijte pro ně nějaké ikonky
- Následně ho rozšiřte, abyste váš kód zvládl následující signály:
- nalaď kanál N (mezi 0 a 255)
- posílám číslo (mezi 0 a 255)
- pošli zpět poslední číslo (0 a 255)
- poslouchám (jsem na příjmu)
- Zvolte si libovolný komunikační kód, který vám dovolí předat následující signály:
Pro posílání různých signálů můžete vedle tlačítek použít i dotykové logo microbitu, případně piny, pro příjem displej, případně tichý nízký zvuk.
Přidejte odpověď
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.